تلفن :  66122141 - 021

سانتریفوژ

سانتریفوژ (0)

سانتریفیوژ یکی از پر مصرف ترین وسایل آزمایشگاهی می باشد که برای جدا کردن سرم، تهیه ته نشین ادرار، تهیه فیلترهای فاقد پروتئین و سایر موارد از این وسیله استفاده می شود. در استفاده از این وسیله باید زمان سانتریفیوژ و نیروی سانتریفیوژ (relative centrifugal force) RCF به دقت مشخص و رعایت شود. برای انتخاب سانتریفیوژ بایستی RCF در نظر گرفته شود و تعداد دور در دقیقه ( rpm) اهمیت چندانی ندارد.

نحوه محاسبه RCF:
RCF=1.118×10-5×r×(rpm)2
(شعاع از مرکز شافت موتور تا وسط لوله ) شعاع سانتریفیوژ بر حسب r = cm
دور در دقیقه rpm=rate per minute
واحد RCF بر حسب xg بیان می شود.
راه دیگر برای تعیین RCF استفاده از نموگرام می باشد.

نکته: در موقع استفاده از سانتریفیوژ به مسئله بالانس توجه کنید، وزن، اندازه و شکل لوله های گذاشته شده مقابل یکدیگر باید مشابه باشند. چون عدم بالانس باعث خرابی شافت ( shaft) و زغال دستگاه شده و مواد به خوبی ته نشین نشده و آئروسل های عفونی خطرناکی ایجاد می شوند. در صورت استفاده طولانی مدت از سانتریفیوژ مخصوصاً در دورهای بالا، سانتریفیوژ داغ شده و باعث افزایش حرارت نمونه یا محلول داخل خود شده و باعث همولیز و تبخیر آن می شود.

هرچه شعاع چرخش یک سانتریفیوژ بیشتر باشد، سرعت ته­نشین شدن ذرات بیشتر است. سانتریفیوژ کردن براساس نیروی گریز از مرکز، دوران حول یک نقطه ثابت و وارد نمودن فشار بر روی فازهای مختلف یک مخلوط انجام می­گردد. مخلوط می­تواند به صورت گاز، مایع و یا ترکیب هر دو باشد.

سانتریفیوژهای آزمایشگاه تشخیص طبی، دستگاهی هستند که بوسیله نیروی چرخش دورانی الکتروموتور باعث ته­ نشین شدن مواد مختلف یک مخلوط یا محلول بر اساس اختلاف وزن مولکولی آنها می­شود. اگر این دستگاه مجهز به شاخک­های نگه­دارنده لوله باشد، آن را سانتریفیوژ معمولی و اگر مجهز به دیسک یا صفحه دایره­ای شکل مخصوص جاگذاری لوله­ های موئین باشد آن را سانتریفیوژ میکرو یا هماتوکریت گویند.
به­ طور کلی مبنای اصلی سانتریفیوژ اصل گریز از مرکز است. در حقیقت سانتریفیوژ به کمک نیروی گریز از مرکز، ذرات سوسپانسیون را از مایع آن جدا می­کند. همچنین می­تواند باعث تفکیک دومایع با تراکم متفاوت گردد. این مایعات می­توانند مایعات بد نباشند(مانندخون، سم و ادرار).

جهت سفارش و دریافت مشاوره میتوانید با شرکت "تجهیزات آزمایشگاهی آبان مهر" به شماره 65606491 تماس بگیرید.

خبرنامه

طراحی و توسعه : نونگار پردازش تمامی حقوق محفوظ است
© 2018 DESIGNED BY no negar . ALL RIGHTS RESERVED